Ik ben jullie nog een verslag schuldig van ons bezoek aan Larnagol, nu al weer zo'n 2 maanden geleden, inmiddels weten de meesten misschien al hoe het is afgelopen, maar voor diegenen die nog niet (volledig) op de hoogte zijn, bij deze.
Afgelopen donderdag, of om heel precies te zijn, vrijdagochtend 26 februari, zijn Stephan, Lotte en André bij ons aangekomen om op vrijdag een inspectie van Larnagol uit te voeren.
Met dank aan de werkelijk te verwende Franse luchtverkeersleiders, in de praktijk werken deze mensen maar liefst 100 dagen per jaar voor zo'n EUR 7.000,- per maand. Dat vertaalt zich naar zo'n 30 weken (=150 dagen!!) vakantie. Omdat ze bezig zijn om de luchtverkeersleiders in een Pan-Europese organisatie onder te brengen zijn deze hardwerkende lieden bang dat ze hun zuur verdiende vakantiedagen zouden moeten inleveren! Ik ben bang dat deze lieden volkomen gedetacheerd zijn van de realiteit, dit leidde zelfs in Frankrijk, het land wat staken tot algemeen cultureel verschijnsel heeft verheven, tot massaal onbegrip. Het resultaat was echter dat hierdoor niet alleen de middagvlucht was geannuleerd, waarmee Lotte, Stephan en André initieel zouden aankomen, maar ook de avondvlucht met 2 1/2 uur vertraagd werd, uiteindelijk kwamen ze dus pas om 0100h aan, en lagen we rond 0300h in bed. We zijn toch maar de volgende dag om 0730h opgestaan om richting Larnagol te rijden, en we hadden die tijd ook hard nodig bleek achteraf.
Om 1000h aangekomen zijn we meteen door het pand gegaan, Yvon had de taak op zich genomen om alle vertrekken fotografisch te documenteren en op te meten, en ik ging met Stephan systematisch door het gebouw heen.
We kwamen er "en passant" ook nog achter dat de ruimte onder de orangerie ook nog bij het gebouw hoort, er is echter sinds lange tijd niemand meer in geweest en de eigenaresse wist ook niet eens meer waar de sleutel was.
Afijn, weer een leuk meevallertje en geeft meteen aan hoe chaotisch de documentatie rond dit soort gebouwen kan zijn. Ook de kadastrale grenzen zijn niet overal even duidelijk, maar dat is meer werk voor de notaris achteraf.
We razen tot de lunch door het gebouw heen en Stephan bekijkt met grote nauwkeurigheid alle mogelijke bouwkundige problemen, hier een daar een balk vervangen, met name op de 1e verdieping (grenier) en het hout tegen zwammen behandelen, al met al niet al te dramatisch. Stephan denkt dat het toch het beste is om de verwarming met radiatoren te realiseren. Het gaat in ieder geval wel economisch het beste zijn, en kan wellicht met wat listige interieur-ideeën toch wel het juiste esthetische gehalte gegeven worden. André is bezig om appartementen te realiseren in de vleugels boven de keuken en bijkeuken, ze zijn hier ook bij uitstek voor geschikt. Je kunt hier zo'n 4 appartementen in realiseren, in ieder geval genoeg ruimte.
De natte plek bij de overgang van de badkamer-ruimte en het hoofdgebouw lijkt toch vooral te worden veroorzaakt door de slechte aansluiting van het dak van de badkamer-ruimte op het hoofdgebouw, en dat wordt toch meegenomen als het dak vervangen wordt. Het is wel echt nodig daar, want de druppels sijpelen door de muur heen daar!
Voor het inspecteren van de lekken konden we het ook niet beter treffen met het weer want het is onvervalst depressie-weer, i.e. elke 15 minuten regent het 5 minuten. Afgezien van het ontbreken van de lullige ruimtelijke ordening en de heuvelachtige omgeving had het Nederland kunnen zijn.
Na de lunch gaan we nog een keer uitgebreid door het gebouw heen om eigenlijk overal te bedenken hoe de verwarming er in moet. Naast het dak de grootste uitdaging, maar het geluk is wel dat er een grenier is, daar kun je dus heel goed de technische installaties onder brengen en de buizen op de goede plek naar beneden brengen of naar boven brengen. Naast de open haard op de tweede verdieping kun je vervolgens een koker maken waardoor je de buizen naar de derde verdieping kunt brengen. Vanuit die plek kun je het vervolgens achter de lambrisering door naar de goede plek in de vertrekken brengen.
Zelfs in de vertrekken beneden kun je op deze manier heel goed de verwarming in de rijk gedecoreerde ruimtes aanbrengen. Een combinatie van radiatoren en convector-putten moet hier soelaas kunnen bieden.
Volgens planning hadden we rond 1700h terug moeten rijden, maar we willen ook nog even boven het dak van de "grenier" kijken en daar blijkt dat het toch nog meevalt met de binnenkant van het dak! Hier hoef je eigenlijk in eerste instantie helemaal niet zoveel aan te doen. Vooral het mos van het dak halen en de goten repareren / vervangen waar nodig en het kan er weer jaren tegen! Er blijft helaas nog genoeg dak over om te repareren, maar het scheelt toch weer aanzienlijk.
Om 1800h rijden we uiteindelijk pas weer terug, en gelukkig vind ik Nico bereid om de kook-voorbereidingen alvast te beginnen.
Rond 1945h komen we pas terug en ik ga als een haas Nico helpen, die heeft alles volledig onder controle en na de kip gekookt en gegrild te hebben zitten we rond 2100h aan tafel met een fantastische lamsbout en kip, Yvon heeft in de tussentijd de couscous gemaakt paar flessen wijn erbij en rond middernacht storten we gevoeglijk in elkaar :)
Ik zal proberen voor ons vertrek naar Canada nog de Larnagol saga volledig te beschrijven, wordt vervolgd...
zondag 25 april 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten